Op de fiets voor dementie. Etappe 15. 73 km. - Reisverslag uit Seppois-le-Bas, Frankrijk van Angela Rooij - WaarBenJij.nu Op de fiets voor dementie. Etappe 15. 73 km. - Reisverslag uit Seppois-le-Bas, Frankrijk van Angela Rooij - WaarBenJij.nu

Op de fiets voor dementie. Etappe 15. 73 km.

Door: Angela de Rooij

Blijf op de hoogte en volg Angela

10 Augustus 2015 | Frankrijk, Seppois-le-Bas

Dinsdag 10 augustus 2015.
Etappe 15
Möhling - Seppois le Bas.
73 km. Totaal 920 km.
Om kwart over negen zitten we weer op de fiets. door de vele regen pakken we de tent drijfnat in.
vanuit Möhlin fietsen we door Rheinfelden naar Kaiseraugst met vele Romeinse opgravingen. We komen bij het amfitheater daar een man tegen die vraagt of hij ons samen op de foto zal zetten. We stappen weer even op de tandem, speciaal voor de foto. De man vertelt ons dat hij ook een Nederlander is. Al 30 jaar houdt hij zich als conservator bezig met de Romeinse opgravingen in Kaiseraugst. Er worden nog steeds "nieuwe" oudheden gevonden. Ik vraag hem of we nu voor een oud amfitheater staan. De man legt uit: "Amfi betekent twee. Een amfibi kan tegelijkertijd op het land leven, maar ook in het water. Twee dingen tegelijk dus. Een amfitheaterr dat zijn eigenlijk twee half ronde theaters die tegen elkaar aan zijn gebouwd. In een amfitheater werden ook gladiatorengevechten gehouden. Heel vroeger was dit inderdaad een amfitheater. Later niet meer. Toen was het een theater voor toneel en zangvoorstellingen. Het oude theater wordt weer hersteld, zodat het weer dienst kan doen als theater." De man vertelt ons heel enthousiast ook nog over een goudschat, die zich in het museum bevindt. En over een ondergrondse opgraving die we nog mogen bekijken, een eindje fietsen de berg weer op. Wij gaan echter verder op de fiets en vervolgen onze route. Willen we over een dag of tien thuis zijn, dan zullen we nog flink door moeten trappen.
Na 27 km fietsen zijn we in Basel. We fietsen langs de Rijn. Aan de overkant staat een hoog kantoorgebouw van Roche. Deze firma maakte o.a. De insulinepomp. Aan de rechterkant gaat het gebouw gewoon recht omhoog en links in een schuine lijn omhoog als een halve piramide. We nemen in Basel straks de middelste brug en vinden daar dan de fietsroute weer. We komen door een oud deel van Basel met mooie steegjes en vakwerkhuizen. We gaan rond 11 uur een mooie kerk in, met een man die op zijn viool prachtige muziek van Bach speelt. Een openluchtbioscoop, leuk om te zien. Prachtige gebouwen. En dan een straatnaambordje met "Rheinsprung". We fietsen recht op de Rijn af. Ook in deze straat weer huizen met mooie muurschilderingen, bijna niet van echt te onderscheiden. Dan eindelijk vinden we het fietsbordje met route 7 erop. Deze route gaan we volgen tot Benken. Trams. Drukte. En palmboom. Een hibiscusbloem met een doorsnede van bijna 20 cm bij ons koffie tentje. Twee koppen koffie met een kleinstukje heerlijke taart voor 22 euro. Dat zijn de Zwitserse prijzen... En dan rond 1 uur fietsen we de drukte weer uit. Op naar Leymen. Velden met bloemen en groenten. Franse douane voorbij. We zijn in Frankrijk. Dan richting Oltingue. Rodersdorf. Weer even in Zwitserland. En zo hoppen we vandaag steeds over de grens van Zwitserland en Frankrijk heen en weer. Heuvels. Flink klimmen. Lopen. Ploegen voor Jacques. Alleen op de tandem naar boven fietsen. De tandem zonder bagage weegt al 40 kilo! Kanjer! Graanvelden, al afgemaaid. Nu weer door het bos. Weer klimmen. Uithijgen op een bankje. Zwaar... Het uitzicht genieten. Maisvelden. Ferrette. Een houtzagerij. Kerkjes te over. Richting Mooslargue. En dan Seppois le Bas. Om vier uur komen we asn op de camping. Jacques gaat boodschappen doen terwijl ik kamp maak. Weer een pittige dag en nu bijkomen bij de tent.