Op de fiets voor dementie. Etappe 18. 57 km. - Reisverslag uit Toul, Frankrijk van Angela Rooij - WaarBenJij.nu Op de fiets voor dementie. Etappe 18. 57 km. - Reisverslag uit Toul, Frankrijk van Angela Rooij - WaarBenJij.nu

Op de fiets voor dementie. Etappe 18. 57 km.

Door: Angela de Rooij

Blijf op de hoogte en volg Angela

13 Augustus 2015 | Frankrijk, Toul

Charmes - Villey le sec
57 km
Totaal 1108 km + 57 = 1165 km

We vertrekken om vijf over negen van de camping in Charmes.
Eigenlijk zijn we wel toe aan een rustdag, dat voel ik aan mijn lijf.
Maar het wordt nu al warm en om vandaag op de camping in de brandende zon te staan... Dan liever fietsen. Eerst nog even naar de Aldi voor w.c. papier. Helaas alleen per 24 rollen verkrijgbaar. Dit "probleem" doet zich pas voor sinds wij in Frankrijk zijn. Hier hangt het niet op de w.c. Nou ja, dan maar wc papier scoren als we wat gaan drinken overdag. Al snel fietsen we langs het Canal de l'Est. Op een gegeven moment komen we langs een grote grindberg langs de rivier met een grote kraan er boven. Ik herken het plekje. De vorige keer maakte ik foto's van al dat grind. Een aantal jaren geleden was dat. Dan zie ik de steen waar ik Jacques fotografeerde met zijn mond vol pruimen. Later blijkt dat we dit stuk al een keertje fietsten.
De lucht is felblauw. Het is heet. De bomen weerspiegelen zich in het water. Altijd weer een prachtig gezicht. Het leuke van tandem fietsen is dat ik achterop ongegeneerd foto's kan maken en filmen. Ik fotografeer onze schaduwen. Ook leuk... Nu hebben we aan twee kanten water, aan de ene kant het kanaal en aan de andere kant de Moezel. Vanaf gisteren fietsen we daar weer langs. Dan fietsen we weer over het jaagpad langs de rivier, dat nu fietspad is geworden. Kiezels. Onze snelheid loopt terug naar zo'n 13 km per uur. Op het asfalt reden we zeker 19 km per uur. Om kwart over tien zijn we in de buurt van Bayon. Een pauze langs het kanaal. In de schaduw. Het is al dik 35 graden nu. Weerr verder langs het kanaal richting Neuves Maisons. En dan weer langs de Moezel. Sluisjes, één enkel klein bootje met een zwaaiende vrouw er op. Leuk! Dat ga ik doen. Zwaaien naar mensen op bootjes... Er komt er welgeteld nog eentje voorbij. We zien ook nog twee kayaks met twee personen erin. Ze gaan best snel, zo met de stroom mee. Waarschijnlijk kun je hier van de ene naar de andere camping varen met een huurboot. Niet overal is de Moezel bevaarbaar. Er liggen veel stuwen in en dan moet je toch echt je kano uit.
Om kwart voor twee zien we de camping liggen waar we willen gaan staan.
Hij ligt aan de overkant van de Moezel. Nog even een paar km doorrijden. Dan over de brug.
Om 2 uur zijn we in Viley le Sec. En om kwart over twee zetten we onze tent op. Heerlijk uitrusten bij een picknicktafel die ook nog overdekt is. Er wordt al een paar dagen flink onweer voorspeld. Het is nu ook heel erg heet. Gelukkig komen er steeds meer wolken voor de zon en staat er een windje. Wat het onweer betreft, dat zal ook vandaag wel weer meevallen.