Op de fiets voor dementie. Etappe 23. 60 km. - Reisverslag uit Lavaux-Sainte-Anne, België van Angela Rooij - WaarBenJij.nu Op de fiets voor dementie. Etappe 23. 60 km. - Reisverslag uit Lavaux-Sainte-Anne, België van Angela Rooij - WaarBenJij.nu

Op de fiets voor dementie. Etappe 23. 60 km.

Door: Angela de Rooij.

Blijf op de hoogte en volg Angela

18 Augustus 2015 | België, Lavaux-Sainte-Anne

Dinsdag 18 augustus 2015
Etappe 23
Bertrix - Lavaux St.Anne
60 km
Totaal 1398 km + 60 km = 1458 km

Totaal 1398 km + 60 Km = 1458
Overnachting Chambre d'hotes, € 80,- voor 2 pers. kamer. Met een tweepersoonsbed en een eenpersoonsbed. 's Avonds in restaurant bij de chambres d'hotes heerlijk gegeten.

Deze ochtend vertrekken we wat later. Gisterochtend was het maar 10 graden toen we op de fiets stapten rond de klok van acht. Nu is het half tien als we de pedalen weer rondtrappen. We volgen de bordjes Chiny. Toch rijden we een flink stuk in de verkeerde richting omdat we een weggetje missen. Op een gegeven moment zegt Jacques: "Ik denk dat we verkeerd rijden." Vervolgens zet hij de Garmin navigatie aan. En ja hoor. We hebben een klein weggetje naar rechts gemist. Terug dan maar weer. We zitten goed. En nu weer klimmen en afdalen met snelheden tot wel 54 km per uur. Bergopwaarts gaat het soms maar met 7 km of nog minder als we lopend de berg op moeten. Vlaktes met granen. Ezels. Leuk. Een greffelpad. Koeien. Heel veel sparrenbomen. Mooi om tegen al die kale stammen aan te kijken. En weer omhoog. Huizen van grijze stenen. Echte stenen maar ook de moderne steenstrips. Nieuwe huizen worden gebouwd op de authentieke manier. Maar dan niet met de echte stenen. Een wegopbreking, we gaan er natuurlijk dwars doorheen. Merny. En dan richting Graide. Porcheresse. En weer lekker hard afdalen. Veel hout langs de weg bij de huizen. Een paard etend van een hooibaal met zijn kont naar ons toe. Porcheresse. Geen mogelijkheid om een kop koffie te scoren. Niemandsland. Wat een rust. Een stop om een broodje te eten bij stromend water en rotsen. Mooi. En verder weer. Lopen. Jacques de tandem duwend. Langs een muur afgedekt met dakpannen. Met daarachter een kerkhof. Eindelijk boven. Gembe uit. Eerst even de banden oppompen en weer verder. Dat rijdt een stuk lichter. Sohier. Leuk. Villages Fleuris staat er onder het plaatsnaambord. Overal zien we bloemen. Bij de huizen. In de wegranden, in bakken, in hangmanden. Echt fleurig. Aan het eind van het dorp staat zelfs een oude wagen die helemaal in de bloemetjes is gezet. En dan drinken we iets bij een barretje rond een uur of drie. Er komen twee Nederlanders aan, ook op de fiets, maar dan zonder tent. De ene man vraagt of ze hier een chambre d'hotes hebben. Ja, dat is zo. Ze boeken een kamer. En dat brengt ons op een idee. We kijken naar de donkere lucht en besluiten in Lavaux St.Anne een kamer te boeken. 's Middags eten we er al twee heerlijke pannenkoeken, vergezeld van een rosé en een Chimay'tje, we zijn immers in België. En 'savonds eten we er en slapen in een heerlijk bed. Gelukkig is de zon er weer in de avond. Morgen vast beter weer!