Op de fiets voor dementie. Etappe 24. 68 km. - Reisverslag uit Profondeville, België van Angela Rooij - WaarBenJij.nu Op de fiets voor dementie. Etappe 24. 68 km. - Reisverslag uit Profondeville, België van Angela Rooij - WaarBenJij.nu

Op de fiets voor dementie. Etappe 24. 68 km.

Door: Angela de Rooij.

Blijf op de hoogte en volg Angela

19 Augustus 2015 | België, Profondeville

Woensdag 19 augustus 2015.
Etappe 24.
Lavaux St.Anne - Profondeville
68 km.
Totaal 1458 km + 68 km = 1526 km.

Overnachting op kleine camping in Profondeville. Naar camping nog een steile klim naar boven.
Camping "La douare".

We vertrekken deze morgen weer niet zo vroeg, omdat het 'smorgens vroeg nog erg koud is. Iets voor half tien staan onze voeten weer op de trappers. We rijden langs het kasteeltje het dorpje uit. De heuvel op. En dan ontdekt Jacques dat we verkeerd zitten. Dan maar weer terug. In Wanlin rijden we langs de camping waar we eigenlijk gisteren zouden gaan staan. Op een bord aan de rand van het water staat: Camping Amsterdam .Clugny . Barcelone. We rijden de Lesse over. Wanlin uit. Langs het oude stationnetje van Wanlin, niet meer in gebruik als station, maar nu als woonhuis. Verder richting Houyet. Dan fietsen we op het fietspad via het oude spoorbaantje. Een kort stukje, eventjes niet klimmen dus. Langs station Houyet, nog wel in gebruik. De Valée van de Cèles. Klimmen, forse inspanning. En dan weer een bord met 1,3 km 7 % naar beneden. Celles. Weer klimmen. Jacques fietsen en ik lopen. De lucht wordt steeds blauwer. Een Andreaskruis langs de rand van het korenveld uit 1860. Dat kan ik allemaal fotograferen... Lopend. Weer een afdaling van anderhalve km. 7%. Richting Dinant de N94. Door een dorpje. Rook uit een schoorsteen. Een kasteeltje. Nee, we gaan niet rechtsaf richting Furfooz. Maar rechtdoor. Dat doen we dus fout. We maken een forse klim teveel. weer terug dan maar. Toch richting Furfooz. We moeten er toch doorheen. Weer langs het kasteeltje bij Furfooz... Kwart over twaalf. Een vakwerkhuis met hertengeweien en even verderop zelfs hertenkoppen. Verder richting Dinant. Heuvel op heuvel af. En weer verkeerd. Weer terug. Afdalen dan maar weer. Blauwe luchten. Een flink stuk warmer nu. Weer zoeken. Ja, Drehance-Dinant, daar moeten we heen. En weer de heuvel op. Lopen. En er samen weer af. Hoge rotswanden. Mooi. Over de Lesse. Kanovaarders in de bekende gele kayaks. Weer de Lesse over richting Dinant. De brug van de snelweg. Imposante hoogte. Dinant nog drie km. De twee hoge puntige rotsen in Dinant waar men met de auto tussendoor rijdt zien we vanaf het fietspad. Dan volgen we het fietspad vlak langs het water. Goed sturen dus. In Dinant nemen we geld op en bewonderen we de saxofoons die op brug en door de stad verspreid staan. Beschilderd in vrolijke kleuren. Bijzondere stad met jawel... Ook weer een Zeeman... En weer de wapperende vlaggen op de brug. Met daar tussen de vrolijk beschilderde saxofoons als herinnering aan Sax, de uitvinder van dit mooie instrument. Leuk. Maar superblij dat we weer al fietsend in de rust terugkeren. Langs de rivier. Een smal fietspad. Greffel. Oude ijsselsteentjes. We hobbelen verder. Mooi zicht op de rivier met de rotsen. En dan zijn we Dinant al ver voorbij. Bouvignes. Anhée. Hun. Riviere met ook een camping. Wij gaan een dorpje verder. Naar Profondville. Met een kleine camping bovenop de heuveltop. "Le Douaire". Het is nu 4 uur. We laden de fiets af. Jacques gaat de helling weer af naar de benzinepomp om nog iets eetbaars te kopen. Ondertussen zet ik de tent op. We eten pasta met rode saus uit een pot. Appeltje erdoor... Heerlijk. Er staat een houten tafel met bankjes eraan vast waar we lekker aan kunnen zitten. Ik pak nog een extra stoel erbij. Met de beentjes hoog is het goed toeven hier.