Op de fiets voor dementie. Etappe 26. 100 km. - Reisverslag uit Riethoven, Nederland van Angela Rooij - WaarBenJij.nu Op de fiets voor dementie. Etappe 26. 100 km. - Reisverslag uit Riethoven, Nederland van Angela Rooij - WaarBenJij.nu

Op de fiets voor dementie. Etappe 26. 100 km.

Door: Angela de Rooij

Blijf op de hoogte en volg Angela

21 Augustus 2015 | Nederland, Riethoven

Vrijdag 21 augustus 2015.
Drieslinter - Riethoven, bij Bergeik.
100 km.
Totaal 1595 km + 100 km = 1695 km.

Om half negen rijden we weg bij het Leeuwerikenveld in Drieslinter. Jos en zijn vrouw hebben er ook een bed & breakfast met 8 kamers. Een aantal dagen in de week kookt hij voor zijn gasten. En ik kan uit ervaring spreken. Dat smaakt heel erg goed. Gisteravond kregen wij om te beginnen een kippasteitje. Daarna een goed gevulde tomatensoep. Vervolgens een vleesspies met groenten een aardappetjes erbij. Het toetje: twee appelflapjes met poedersuiker, sorbetijs van aardbeien, vanilleijs met chocoladesaus met slagroom. Kortom een heerlijke maaltijd.
We rijden vandaag door korenvelden met alleen nog de korte halmen van het koren. De rechthoekige hooibalen liggen gestapeld op het veld. We fietsen een deel van de Gete-linie, een inlandse verdedigingslinie in Belgie. Langs dit fietspad staan om de zoveel tijd borden met informatie over de Groote Oorlog, zoals de W.O.1 genoemd werd voordat de tweede wereldoorlog plaats had gevonden. We rijden langs station Budingen, nu waarschijnlijk een woonhuis. En dan weer door de fruitboomgaarden, peren links en appels rechts. Niet zoveel als in Italie, maar wel genoeg. Maisvelden met het lage ochtendzonnetje erop, dat zorgt voor mooie schaduwen. Een stille waterplas. Een moerasachtig gebied met riet, aan de onderkant groen en met van boven de donkerbruine halmen. Een boomkwekerij. Nog meer water met de groene bomen erin weerspiegeld. Rustgevend.
En dan een groep ouderen, met knal oranje hesjes, sjezen ons op de fiets, elektrisch ondersteund, voorbij. De eerste twee dragen een hesje met "begeleider" erop. Zij weten de weg echter niet. Ze vragen ons naar de weg. Wij roepen dat we dat ook niet weten. "Wij zijn slechts op doorreis van Rome naar Zaltbommel!" Opeens rijden we midden in de groep. Dat was niet onze bedoeling. We meerderen vaart en gaan onze eigen weg. De kempen-Haspergouwroute een stuk volgend. Ook wel de LF 35 genoemd. Een mooi oud boerderijtje met hele oude steentjes. Een wagenwiel tegen de zijmuur van hetbhuis ernaast. Landelijk. Weer verder. Langs een boomkwekerij. Een golfbaan. Een grote waterplas. Een lekker broodje eten bij het stille water. We rijden weer op een oud spoorbaantje. Ook over een oude spoorbrug. Met uitzicht op de moderne windmolens. Eventjes zoeken naar het fietspad met hulp van de navigatie. Richting Behringen-Mijn. Met het mijn museum. We drinken tegenover de oude mijnen een frisje. Karakteristieke huisjes van roodbruine baksteen. Met rode daken. Trapgeveltjes. Neerpelt. Een oud en een nieuw station. Weer een oude spoorbrug. Over een kanaal. Borkel. Gemeente Valkenswaard. De Malpie. Een prachtig gebied dat me doet denken aan de hei bij het Hunehuis in Havelte. De hei staat prachtig in bloei. Paars. En dan zijn we in Riethiven. Om vijf uur staat de tent en is Jacques al op weg naar het dorp voor de dagelijkse boodschappen. We staan op de struisvogelboerderijcamping, waar Jacques en Sterre ook stonden toen ze samen naar Parijs fietsten. Midden op de camping is een cirkel van haagbeukjes. En daar zetten wij ons tentje op. Lekker los van de andere kampeerders. Heerlijk op onszelf genieten we ons laatste dagje kamperen. Morgen zijn we weer thuis.