Op de fiets voor dementie. Etappe 14. 53 km. - Reisverslag uit Möhlin, Zwitserland van Angela Rooij - WaarBenJij.nu Op de fiets voor dementie. Etappe 14. 53 km. - Reisverslag uit Möhlin, Zwitserland van Angela Rooij - WaarBenJij.nu

Op de fiets voor dementie. Etappe 14. 53 km.

Door: Angela de Rooij

Blijf op de hoogte en volg Angela

09 Augustus 2015 | Zwitserland, Möhlin

Etappe 14. Bad Zurzach - Möhlin
53 km. Totaal 847 km.
Vandaag al om 6 uur wakker door mieren die het leuk vinden om over mijn lijf te lopen. Het was een erg warme nacht. We sliepen met de tent open. Eerst onder de douche. Ik ben de eerste. Na mij komt er nog een vroege vogel douchen. Dan een heerlijk ochtendwandelingetje langs de Rijn. Om 7 uur breken we de tent af en om kwart voor acht trappen we alweer verder. Ons doel vandaag is een kleine camping in Möhlin in Zwitserland. We willen vandaag een etappe van rond de 50 km fietsen. Gelukkig is het bewolkt en is het nu niet zo snikheet als de dagen hiervoor. We fietsen nu nog in Zwitserland met de Rijn rechts van ons. We volgen de fietsbordjes richting Laufenburg - Koblenz (Zwitserland) en Rietheim. We fietsen nu door het centrum van Bad Zurzach, een echt kuuroord met een thermaalbad. Het stadje ziet er rijk uit. Daarna Rietheim. Zollamt Waldshut en de Rijn ligt weer links van ons. We fietsen nu in Duitsland. Een bootje dat mensen rond vaart. Witte zwanen. Eenden. Allemaal in de Rijn. Laufenburg. Nog 12 km. Op borden langs het fietspad staat dat we nu rijden op de Südschwarzwald Radweg. Laufenburg, een pittoresk stadje met mooie huizen. Het is zondag, maar toch is er nog een bakker open, die verse broodjes verkoopt. We kopen er lekkere zoete broodjes voor onderweg. De klokken beieren als we door het stadje rijden. We stoppen een stukje verderop bij een leuke plek aan de rivier voor een bakje koffie. Helaas serveren ze de koffie hier pas om elf uur. En het is nu pas kwart over tien. We willen graag in Duitsland koffiedrinken omdat alles in Zwitserland zo duur is. Daarom besluiten we om na Laufenberg toch nog aan de Duitse kant te blijven en een aantal klimmetjes voor lief te nemen. Dan stoppen we bij een zwembad, aan de voorzijde staan tafeltjes. We drinken daar ons bakje troost. Laufenberg ligt aan twee kanten van de grensrivier de Rijn. Over de rivier is het weer Zwitsers. Om half twaalf rijden we door Bad Säckingen, ook weer zo'n typisch Duits stadje. Een prachtige oude houten brug uit 1300. We fietsen er over en komen in Stein, in Zwitserland. Met de Rijn rechts van ons. Het kan hier zomers erg warm zijn. Een palmboom bij een huis. Nu fietsen we over een greffelpad door het bos. Even een stop bij de resten van een Romeinse wachttoren. De Rijn vormde hier de grens van het Romeinse Rijk. Om bij enen komen we aan on Möhlin. De tent staat in 5 minuten. Een veldje, nu voor ons alleen. Straks loopt het misschien wel weer vol met andere wereldfietsers. Ben benieuwd. Naast de camping ligt weer een prachtig 50 meter zwembad. straks wellicht nog wat baantjes trekken...

• 09 Augustus 2015 - 22:33

Ellis :

Hallo lieverds,
    Nou met bewondering jullie verhalen gelezen. Petje af hoor, denk dat ik het na etappe 3 wel gezien zou hebben. Kan me voorstellen dat je er een enorme kick van krijgt en dan ook nog voor het goede doel!
    Nog wat etappes voor de boeg, gaat zeker lukken. Nou Angela je kunt er haast een boek van uitgeven!
    Leuk geschreven.
    Nog veel plezier en toi toi.
    Liefs Ellis