Op de fiets voor dementie. Etappe 17. 107 km. - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Angela Rooij - WaarBenJij.nu Op de fiets voor dementie. Etappe 17. 107 km. - Reisverslag uit Charmes, Frankrijk van Angela Rooij - WaarBenJij.nu

Op de fiets voor dementie. Etappe 17. 107 km.

Door: Angela de Rooij.

Blijf op de hoogte en volg Angela

12 Augustus 2015 | Frankrijk, Charmes

Woensdag 12 augustus 2015. Etappe 17.
Kruth - Charmes
107 km.
Totaal 1001 + 107 = 1108 km.
Vandaag breken we de tent om kwart over 7 op. Om tien over 8 weer op de pedalen. De toppen van de Vogezen lachen ons toe. We moeten nog één flinke Col nemen. Weliswaar de laagste pas in de Vogezen maar toch nog 884 meter hoog. In 7 km gaat het naar boven, staat er in ons boekje.
Col d'Oderen. Vanaf tien voor half negen klimmen we naar boven. Eerst samen fietsend. Kruth uit. Om 3 voor half 9 een betonnen paaltje langs de weg: 1 altitude 528 m. En dan stap ik van de fiets af en Jacques gaat alleen verder op de zware tandem. Ik loop naar boven. Langs een klein kerkje dat op de pas staat. Rotswanden. 8.40 uur paaltje 2: altitude 586 m. En weer een bocht naar boven. Een prachtig hotel langs de weg. Bloemetjes aan de balkons. Mooi om te zien. Kabouter Piggelmee in de tuin. Een roedel ganzen. Ik maak foto's. Vergetend dat Jacques op mij wacht...
8.55 Paaltje 3: altitude 631 m. En weer een bocht langs de rots naar boven. Ik koop de ideale lijn. Er is wel verkeer. Opletten dus. Dat ik wel zichtbaar ben. Jacques fietst stevig door. 9.09 paaltje 4: altitude 684 m. En, je raadt het al, weer een bocht naar boven. Een bord dat waarschuwt voor afbrokkelende stenen. Rotswanden met losliggend steenpuin. Mooi uitzicht over de Vogezen. Veel groen. Ik fotografeer mijn eigen schaduw. 9.42 paaltje 6: altitude 810 m. Een race fietser fietst voorbij. Hij steekt zijn duim op: "Courage!" Roept hij. Jacques ploetert voor op onze tandem, die zonder bagage al 40 kilo weegt. Plus bagage een kilo of 70... Ik fotografeer ondertussen een dode spitsmuis op de weg. Bijzonder beestje. Loop weer verder. Stukje harder nu, anders is Jacques mij kwijt. Jacques wijst op een paaltje langs de weg. Het laatste paaltje. 9.58. Paaltje 7: altitude 875 m.
En dan... Staat Jacques net iets eerder dan ik boven bij het bord: Col d'Oderen 884 m. En dan ik. Allebei op de foto bij het bord. Nu eerst eten en genieten van het boven aangekomen zijn. We zijn in het département du Haut Rhin. Naar Remiremont is het nog 35 km. Gisteren dacht ik nog dat we 3 uur nodig zouden hebben voor deze pas. Zonder bagage op een racefiets zou het inderdaad een stuk makkelijker geweest zijn. Denpas over de Appennijnen was een stuk zwaarder. En nu mogen we weer heerlijk afdalen. Jacques is er goed in. Al haarspeldend gaan we naar beneden. We gebruiken de bergrem. Mooi uitzicht. Om half elf komen we aan in Ventron. En we mogen nog verder naar beneden. Weer over mooi fietspad. De Voies Verte. Met op een aantal plekken rotswanden aan weerskanten. Hier liep vroeger een spoorbaantje. Nu dus het fietspad. Af en toe komen we ook nog langs een oud stationnetje. De ene keer in vervallen staat, de andere keer in gebruik als huis. En weer verder. Een appelboom waar iemand allemaal fietsen heeft ingehangen staat als kunstwerk langs het fietspad in een boomgaard bij een huis. We rijden nu heerlijk vlak maar wel met uitzicht op de heuvels van de Vogezen. Nog 6 km naar Epinal. We hadden niet gedacht dat we na de pas nog zoveel kilometers zouden fietsen. Mooie stad, prachtige panden. Langs het water vele vlaggen. Feestelijk. Het is de hoofdstad van de Vogezen. Jacques vraagt de weg naar de camping. Eerst loopt hij een kapsalon binnen. Volgens de dame daar, is er in Epinal geen camping. Waarschijnlijk slaapt zij tijdens haar vakantie ook niet een tent. We zoeken verder. Niets. Het is te heet om te zoeken. Jacques vraagt het ook aan een man die de kraan bedient bij wegwerkzaamheden. Ook niets... Dan zien we twee Duitsers ook bepakt en bezakt op de fiets. Met routeboekje. Zij wijzen. Zij zeggen ook dat ze niet weten waar de camping is. Ze wijzen Jacques de weg naar het fietspad. We gaan verder, het is nu nog 27 km naar Charmes. We ploegen voort, door de warmte, ook nog klimmend en weer dalend. Langs bruggen met bloemetjes. Grindafgravingen met een plekje waar we al eens eerder waren. Het jaagpad langs het kanaal. De bloedhitte. En dan eindelijk de camping in Charmes. Camping Les Iles. Hier waren we ook al eerder.