Diabetes in Tanzania - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Angela Rooij - WaarBenJij.nu Diabetes in Tanzania - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Angela Rooij - WaarBenJij.nu

Diabetes in Tanzania

Door: Angela de Rooij

Blijf op de hoogte en volg Angela

09 Mei 2007 | Tanzania, Moshi

Noehoe is onze buschauffeur. Hij heeft diabetes. Eens per 14 dagen gaat hij naar het ziekenhuis om daar een bloedsuiker te laten prikken. Hij gaat er serieus mee om, let goed op zijn voeding en doet al wat mogelijk is om hoge bloedsuikers te vermijden.

De voeding in Tanzania is ook voor ons eenzijdig. Twee keer per dag rijst met kip of vis. Soms met groene, meestal bruine bonen. In het hotel zelfs rijst met vissekop en vissestaart, bij ons noemen ze dat visafval, hier wordt het met smaak gegeten. Vooral het kinnetje van de vissekop schijnt een delicatesse te zijn! Lekker knapperig! Maar ik dwaal af. Terug naar de diabetes.

Als Noehoe zijn bloedsuiker laat controleren, waarvoor hij de dokter moet bezoeken betaalt hij TSH.4000,- (tanzaniaanse shilling 4000,- = 4x80 euro cent= 3 euro 20)
Een heel bedrag voor iemand die per dag misschien, als hij een goede dag heeft TSH 7000,- verdient waarvan hij ook nog de huur van de bus moet betalen, levensonderhoud etc.
Daarbij bedenkende dat hij niet iedere dag iets verdient. Kortom: de mensen hier zijn doorgaans te arm om insuline te kunnen kopen. En worden dan ook vaak pas naar het ziekenhuisgebracht als ze in coma zijn en het vaak al te laat is.

Als de bloedsuiker te hoog is moet Nuhu insuline kopen. Ze gebruiken in Tanzania alleen insuline die 24 uur werkt. Niet zoals bij ons de snelwerkende insuline.
Om insuline te kopen is Nuhu eigenljk te arm. De insuline kost hier per flesje voor Noehoe TSH 14.000 (12 euro) Voor ons goedkoop, maar voor Nuhu een astromomisch hoog bedrag. Meer dan drie dagen werken voor een klein flesje insuline. Iedere klagende diabeet in Nederland moet dat eens tot zich door laten dringen!

Bloedsuikers worden hier gemeten in dg. i.p.v. in mml. zoals bij ons. Gelukkig
heb ik een derde reservemeter bij me (hoe luxe kun je zijn?) die ook kan meten in dg. Ik besluit deze meter aan hem te geven zodat hij naar gewoonte eens per 14 dagen zijn bloedsuiker kan meten. Hierdoor bespaart hij op een doktersbezoek per keer TSH 3000,- waardoor hij dan weer wat geld heeft om op te sparen voor het kopen van insuline.

Iedere dag bloedsuikers meten (ik doe het twaalf keer per dag) of een keer in de 14 dagen. Een schrijnend verschil!
De manier waarop ze hier met de diabetes om kunnen gaan is anders als dat dat bij ons gebeurt.
Oorzaak? Armoede naast onwetendheid.

Tijdens het doktersbezoek heb ik de arts uitgelegd hoe ik met mijn diabetes om ga.
Ik liet hem de insulinepomp zien. Voor hem iets totaal nieuws. We spraken over uitwerkingsduur en sterkte van verschilende soorten insulines. De dokter gaf me zijn adres door, wie weet wat ik nog voor hemkan betekenen.
Voor Nuhu zal ik in ieder geval zorgen dat hij insuline krijgt. We gaan dat hier kopen. Ik ga er vanuit dat dat mogelijk is.

Op het schooltje van Emmy is een meisje met een hersenbeschadiging. Ze is al meerdere malen in coma naar het zieknhuis afgevoerd. Ze leeft nog steeds. Een zonnige toekomst ligt voor haar niet in het verschiet. Haar moeder heeft ook een hersenbeschadiging en kan haar dus ook niet helpen. Emmy doet wat zij kan!
Jammer dat ik niet twee bloedsuikermeters heb die meten in dg...
Wellicht zijn ze ook hier wel te koop. Voor mij zal het zeker te betalen zijn. En ik heb nog sponsorgeld over.
Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn.
Tot zover, later wellicht meer!
Groet,
Angela

  • 12 Mei 2007 - 20:35

    Ingrid:

    Hi Angela, dit ga ik eens even met Ingmar en Jac bespreken dat begrijp je wel.Heb je last van het tijdsverschil met je diabetes? Jac had er in de Carribean last van en Ingmar juist weer toen we thuis waren.We leven met je mee!

  • 24 November 2010 - 10:00

    Vul Hier Je Naam In.:

    Vul hier je reactie in...

  • 24 November 2010 - 10:05

    Hans Heemskerk:

    Hallo Angela,

    vanochtend, 24 november 2011 was ik een kamer aan het opruimen en kwam een envelop van jou tegen, foto van Angela met Wim Deyl en Hans Heemskerk. Wat een tijd geleden zeg. Ik vroeg me af hoe het met jou zou gaan en even googlen en zo zie ik jou in Tanzania en op het podium met een eigen optreden via Hyves.. Erg leuk en goed om te zien. Ik meen uit deze beelden op te mogen maken dat het goed met jou gaat. Ik hoop dat je dit bericht nog eens zult lezen.

    Hartelijke groeten,

    Hans Heemskerk, Hardenberg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Angela

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 36009

Voorgaande reizen:

23 April 2016 - 17 Mei 2016

Rondje Zuid Frankrijk

23 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Op de fiets voor dementie etappe 2

21 Juli 2015 - 21 Juli 2015

Op de fiets voor dementie. Etappe 1.

01 Mei 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: